WEEK 13: 07/10 - 13/10, 2019

16 oktober 2019 - Atacames, Ecuador

WEEK 13

Op maandag gingen we het nogmaals proberen om bij Canoa te komen, dus met goede moed gingen we naar het busstation. Eenmaal daar aangekomen kregen we te horen dat de bus nog steeds niet rijd, maar we kunnen wel naar Esmeraldas, een plaatsje in de buurt van Atacames (dit zou onze tweede strand plaats zijn). Dus wij snel de bus in en na een paar kleine protesten en zo'n 6 uur later zijn we in Esmeraldas! Hier nemen we de taxi naar Atacames en hier zijn we afgezet bij hotel Cielo Azul. Dit was niet onze planning, maar het was wel een heel mooi hotel dat we voor onszelf hadden tot de één na laatste dag. We hadden een zwembad, uitzicht op de zee, een hangmat op het balkon en de bedden waren ook dikke prima. 'S avonds hebben we lekker gegeten in ons favoriete restaurantje, waar we spelletjes konden spelen hihi.

De volgende dag, dinsdag, hebben we prima ontbeten bij het hotel en 's middags zijn we de zee in gegaan. Dit is apparently my happy place, samen met het strand natuurlijk! Helaas miezerde het wel een beetje, dus de romantische scene was behaald, maar het op het strand opdrogen helaas niet. Verder nog een potje Monopoly gespeeld en ultiem gechilled natuurlijk. 'S avonds wilden we weer gaan eten bij ons favo restaurantje alleen toen werd er tegen ons gezegd dat we eigenlijk het hotel niet uit mochten vanwege protesten, dus hebben zij wat te eten voor ons gehaald (lees: 1 pizza voor 2 personen).

Woensdag en donderdag weer lekker de zee in geweest in de middag en ultiem gechilled. Donderdag zijn we nog even langs het busstation gegaan om te vragen of we terug konden naar Quito, dit kon helaas niet met de bus. Later hebben we een vliegticket van Esmeraldas naar Quito weten te boeken.

Op vrijdag was ik officieel 3 maanden abroad! En gefeliciteerd Ellie <3!
Verder zijn we langs de souvenir shops gelopen, alles weer ingepakt en daarna weer zwemmen en eten! De volgende dag moesten we vroeg opstaan.

Het was zaterdagochtend 5:15, toen de wekker ging. Om 6 uur werden we opgehaald en naar het vliegveld in Esmeraldas gebracht. Dit is een mini vliegveld, zelfs Rotterdam is veel groter. Maar veel hadden we ook niet nodig natuurlijk, vervolgens door de douane en wachten op het vliegtuig. Dit was een kleiner vliegtuig dan dat ik gewend ben, 2 rijen van ieder 2 stoelen. Maar goed, na 50 min waren we weer in Quito! Hier namen we een Uber naar het hotel waar we zouden verblijven. Na onze spullen te hebben gedumpt en even gechilled te hebben, gingen we vol goede moed te Uber in naar El Mitad Del Mundo, oftewel de evenaar. Het ging zo goed, tot we dichterbij kwamen. Toen stuitten we op een protest met tire fires, na wat andere wegen te hebben geprobeerd, gingen we maar weer terug naar het hotel. Helaas kwamen we vast te zitten in een klein dorpje, hier hebben we rond gereden en gegeten met onze Uber driver. Vervolgens hebben we de auto geparkeerd en zijn we met z'n drieën begonnen aan de wandeltocht van 2 uur de berg op. Hier zou namelijk een hostel zijn waar we in ieder geval  tot 20u zouden kunnen blijven en daarna weer met een taxi of Uber naar het hotel. Dus wij het hostel in, Hostel Julios, de mensen waren ontzettend aardig en de kamer was prima. Na 4 uur te hebben gewacht op de kamer, wilden we een Uber boeken, helaas was niemand beschikbaar en ook de taxi's reden niet vanwege de avondklok. We zaten vast vast. Heel lief kregen we te eten van het hostel en mochten we blijven slapen.
De volgende ochtend ging de wekker om 6 uur, in de hoop dat we een Uber konden fixen en voordat de protesten weer begonnen weg konden. Het enige probleem was dat we op dit moment geen wifi hadden, dus we hebben door geslapen en om 8 uur hebben we ons aangekleed en zijn we naar beneden gelopen. We hadden geen wifi doordat er geen stroom was, dus zaten we nog steeds vast. Deze keer kregen we een ontbijtje van deze ontzettend lieve mensen! Daarna zijn we op zoek gegaan naar een ATM, want we hadden ook geen cash geld meer. Helaas was alles gesloten, maar toen we terug kwamen, was de stroom weer aan! Toen hebben we gelijk een Uber geregeld en ontzettend dankbaar afscheid genomen van de mensen van het hostel.
In de Uber ging het weer erg voorspoedig tot we bij de weg naar het vliegveld kwamen, hier waren weer vol op protesten bezig. Ook nu hebben we meerdere wegen geprobeerd, maar we zaten vast. Toen hebben we besloten dat we verder gingen lopen. We begonnen aan onze 2 uur durende tocht en we moesten langs verschillende protesten, gelukkig hadden we een man en vrouw gevonden die er ook langs gingen en ook richting het vliegveld. Vervolgens kwam er een auto langs rijden die ons wel voor 1 dollar pp naar La Isla wilde brengen, een dorpje verder op. Wij dachten, dat de mevrouw zou lief was om voor ons te betalen omdat we al meerdere malen hadden gezegd dat we geen geld meer hadden, helaas was dit niet het geval, dus werden we uit de auto gezet langs de weg. Nou prima, dus wij weer verder gelopen en onderweg zijn we nog een paar protesten tegen gekomen en wat intimiderende militairen, maar verder gebeurde er niks. Het laatste stuk konden we mee rijden met een vliegveld shuttle, wat was dit fijn! En toen waren we thank god weer in ons hotel!!
De mensen die aan het protesteren waren, waren vooral boos op de overheid, hierdoor voelden we ons niet echt onveilig. We hebben geen enkel probleem gehad met deze mensen, behalve dan dat ze enorm in de weg stonden.

Goed, eenmaal in het hotel hebben we ons gedoucht, alles weer ingepakt en gevraagd om de shuttle. De man van het hotel Mariscal Sucre, weigerde met ons te praten. Maar via zijn vrouw (denk ik) hebben we in ieder geval  een taxi gekregen en kwamen we aan op het vliegveld! Hier hebben we heerlijk gegeten, gewacht en gehoopt dat onze vlucht alsnog zou gaan. Vele vluchten waren gecanceld, maar die van ons ging! Om 20u stonden we weer op Bogotaanse bodem en ik was nog nooit zo blij met deze stad. Toen snel de Uber in en naar huis! Hier hebben we nog wat gegeten en daarna uitgeteld naar bed gegaan.

Ecuador was een hele ervaring, maar we zijn blij dat we Quito al gezien hadden aan het begin en dat er aan het strand niks aan de hand was! Ondanks alles, heb ik toch wel een leuke vakantie gehad. Ik hoop wel dat de kust van Colombia wat beter gaat aan het eind!

Dikke kus van mij xxx