WEEK 20: 25/11 - 01/12, 2019

2 december 2019 - Cartagena, Colombia

WEEK 20

Lieve mensen die nog steeds op de hoogte willen zijn van mijn/ons avontuur,

Maandagochtend opende ik mijn ogen in Calí, in het hostel dat er beter uitzag dan was. Na het ontbijt, wat best prima was (ei met toast), gingen we in de Uber naar Cristo Rey, een standbeeld van 26m van Jezus Christus op een berg.We hadden verwacht dat dit een grotere wandeling zou zijn, maar na 5 minuten waren we boven en hebben we een rondje kunnen lopen. Kijken naar het beeld en de omgeving, dit duurde net zolang als naar boven lopen!                                   Vervolgens namen we de taxi naar de kerk San Antonio, dit viel ontzettend tegen en we zijn doorgewandeld naar El parque de los Gatos (het katten park). Een beroemde kunstenaar had een katten standbeeld gemaakt en nadat hij overleden is, hebben 15 mede kunstenaars allemaal een katten standbeeld gemaakt als eerbetoon (thanks Car voor dit feitje).                   Hierna hebben we wat te eten gehaald en zijn we naar de dierentuin gewandeld! Wat een mega mooi en groot park en het was lekker rustig, wat ook zeker niet onaangenaam was!

Op dinsdag gingen we in de ochtend nog even op pad naar een mooie kerk en een bekend pleintje. Maar we hadden beperkt de tijd, dus gingen we hierna al snel weer terug naar het hostel om de laatste spullen te pakken, uit te checken en naar het vliegveld te rijden.                                Het vliegveld van Calí is very klein en very schattig. Helaas kregen we te horen dat onze vlucht naar Bogotá een uur vertraagd was, dus moesten we ervoor zorgen dat onze vervolg vlucht van Bogotá naar Cartagena ook later was. Dit ging eigenlijk heel makkelijk en vervolgens gingen allebei de vluchten goed en kwamen we aan in het warme Cartagena! Hier verbleven wij een nachtje in een hostel dat ‘s ochtends mooier was dan ‘s avonds.

Op woensdagochtend werden wij gewekt door een hele schattige kitten, die onder de deur door was gekropen en wilde spelen met mijn tenen - ja, je leest het goed! Na een poging om hem op de grond te zetten en hem buiten de deur te zetten, heb ik vervolgens toch de deur even geblokkeerd zodat we nog even door konden slapen! Toen we weer opnieuw wakker werden, hebben we gedoucht in de buitenlucht, onder een palmboom (wat een ervaring!), ontbeten en gingen we naar de bus!                                                  Na 6 uur in de bus te hebben gezeten, mensen moeilijk zien doen over stoelplaatsen en een man met een vergrootglas op Tinder te hebben gezien (waar hij daarna screenshots van nam), kwamen we aan in Santa Marta. Hier stapten we in een taxi naar ons hostel, dit zag er veelbelovend uit en we besloten dat we daar wel wat langer wilden blijven. Helaas kon dit niet en hebben we een ander hostel gezocht voor de overige 2 dagen.

Donderdag zijn we verhuisd naar het andere hostel, wat een paar straten verder op was. Wij waren de enige hier, hadden een kamer met airco en een douche die normaal rook. Ik hoor jullie denken ‘wat?’. Precies ja, in het vorige hostel, hostel Dreamer, rook het douche water naar riool, dus erg schoon werd je er niet van!                                                     Na snel gedoucht te hebben, zijn we naar het historische centrum van Santa Marta gelopen. Onderweg werden we om de 3 minuten na geroepen of na gefloten en ja dat kan heel leuk zijn, totdat het gewoonweg vervelend catcalling is en dus mega rude. Goed, eenmaal in het centrum hebben we eerst heerlijk gegeten en daarna zijn we rond gaan lopen. Het was hier erg mooi, de haven en de gebouwen, maar het was ook 32 graden. Dus je raad het al: deze meiden gingen de bus in en richting het hostel. ‘S avonds hebben we nog heerlijk Chinees gegeten bij een winkelcentrum waar je u tegen zegt!

Vrijdag gingen wij met goede moed onderweg naar Tayrona Parque, de bezienswaardigheid in Santa Marta! Een heel mooi natuurpark waar je doorheen kan hiken, maar ook een nachtje kan slapen. Wij hadden gekozen voor een dag tripje en dus gingen we wat eerder van huis weg (al was nog eerder beter geweest). Eenmaal aangekomen bij het park, werden we eerst afgezet door de bus en daarna kregen we ook geen studentenkorting voor de ingang, helemaal jammer. Vervolgens begonnen we aan onze hike, we hadden niet helemaal slim nagedacht over de hoeveelheid geld dat we mee zouden nemen, dus konden we de bus naar de parkeerplaats zo’n 4km verderop niet nemen. Daarna moesten we nog door het hele park heen naar La Piscina, een strandje waar je ook in het water kon zwemmen. Dit zou een hike van 1,5 uur worden. And it was. Rond half 2 kwamen wij hier aan en hebben we een halfuurtje gechilled om vervolgens aan de terugweg te beginnen. Wat was het mooi en wat waren we blij toen we na 2 uur weer in de bus terug even konden zitten (m’n voeten doen nog pijn). ‘S avonds zijn we op onze laatste krachten nog wat eten gaan halen bij het winkelcentrum, maar kanonnen wat was het druk vanwege Black Friday en natuurlijk waren wij ook weer de exotische fruitjes hier!

Zaterdagochtend hebben we eerst ontbeten, toen nog wat snackies gehaald voor in de bus, hebben we de sleutel terug gegeven en zijn we naar de bus gegaan. Hierna moesten we nog een stukje lopen en even later zaten we in een Berlinastur bus terug naar Cartagena voor onze laatste daagjes! Eenmaal aangekomen in Cartagena zat ons hotel in dezelfde straat, dus we waren binnen 2 minuten binnen. Het is een mooie kamer met uitzicht op de zee! Verder hebben we deze dag een beetje rondgelopen, boodschappen gedaan en lekker gechilled. ‘S avonds hebben we prima (maar niet voor herhaling vatbaar) gedineerd op het dakterras met een mooi uitzicht!

Zondag hebben we eerst genoten van ons ontbijtbuffet, wederom op het dakterras en later zijn we naar ciudad amurallada, the city within a city geweest. Zoals de naam al aangeeft, het is een stad binnen in Cartagena. Het is ongelofelijk schattig en mooi hier binnen, het was alleen ook mega druk vanwege een soort hardloopwedstrijd. We hebben hier een tijdje rondgelopen, wat gegeten en souvenirs gekocht! Verder hebben we lekker gechilled en genoten van 31 graden op 1 december, wie kan dat nou zeggen?

Tot over een week (hier en in het echt!),    Love you all lots,

Bry