WEEK 1: 11/07 - 21/07, 2019

22 juli 2019 - Bogotá, Colombia

WEEK 1

Lieve mensen,

Op aanvraag ga ik toch weer een blog proberen bij te houden. Week 1 is alleen even iets langer omdat ik aankwam op donderdag hihi.

11/07/2019, daar ga ik, met papa richting Schiphol, ik mocht nog niet huilen in de auto, dus daarvoor en daarna zeker wel gedaan hahaha. Afscheid nemen van papa en mama is nooit leuk en zeker niet voor zo'n lange periode. Op Schiphol gewacht totdat de gate open ging, in je eentje wachten is echt vreselijk, vooral als je zo zenuwachtig bent. Eenmaal in het vliegtuig ging er een wereld voor me open: voor het eerst (dat ik me kan herinneren) in een vliegtuig met drie rijen in plaats van twee, vliegtuigmaaltijden die niet tegenvielen en films kunnen kijken. Ik wilde Dumbo eigenlijk kijken in de bios, maar toen was ik in Spanje. Dus ik kon mijn geluk niet op toen ik hem zag staan (ja ik ben 19, boeie). 5 afleveringen Glee, 2 films, een dutje en in totaal 10 uur en 50 minuten verder, kwam ik aan in Colombia. Hier stond ik vrolijk in de verkeerde rij en daardoor duurde het iets langer, vervolgens had ik wel snel mijn bagage en heb ik zo'n bagage formulier ingevuld en afgegeven en ben ik naar Catherine gelopen. Samen hebben wij een taxi genomen naar mijn huis en even gekletst, eenmaal aangekomen bij m'n appartement heeft ze geholpen met het vertalen en uitleggen en daarna was ik alleen. Ik heb nog wat rondgelopen en een supermarkt gezocht en 's avonds bek af door de jetlag.

De dagen daarna heb ik een Simkaart gekocht met iemand die hier werkt, de buurt een beetje bekeken, boodschappen gedaan en heel veel series gekeken en in m'n boek gelezen. Op zaterdag had ik een mental breakdown, bigger than ever. Ik kan het niet mooier maken dan dat het is: ik voel me niet op m'n plek, ik ben eenzaam, de stad is oud en lelijk en doordat ik me niet prettig voel, eet ik slecht. Met mama facetimen is niet het beste wat je op zo'n moment kan doen, want dan stoppen de tranen nooit, maar wel fijn om mama d'r gezicht te zien. De dagen daarna heb ik geprobeerd de stad nog iets beter te verkennen, alleen alles wordt aangeraden om samen te doen en dat ben ik niet, dus zit ik een beetje vast in m'n kamer. Vervolgens wel gekookt in de gezamenlijke keuken, hier voel ik me nog steeds niet prettig, maar ik ontmoet wel steeds aardige mensen.

17/07/2019: De eerste introductiedag.
Eerst hadden we een welkomstraatje en vervolgens werden er dingen uitgelegd over de wifi en de mail etc. Daarna hadden we een korte pauze en kregen we een sandwich en een beetje cola. Vervolgens moest ik eigenlijk naar een lokaal om uitleg te krijgen over m'n studierichting: International Business. Maar ik werd meegenomen door Catherine om iemand anders te leren kennen bij wie ik altijd terecht zou kunnen. Daarna heel awkward toch wel dat lokaal in en vervolgens naar huis.

18/07/2019: De tweede introductiedag.
Het was een soort game vandaag, we moesten de gebouwen beter leren kennen door vragen te beantwoorden en foto's te maken op de juiste plek. Ik zat in een team met alle internationale studenten, deze kunnen/willen echter amper Engels praten dus val ik totaal buiten de boot in m'n eentje.

19/07/2019: De derde en laatste introductiedag.
Eerst kregen we uitleg over wat je kunt doen in Bogotá en Colombia. Vervolgens hebben we iets typisch Colombiaans gegeten, maar het was net te veel van alles (een soort broodje dat smaakte naar kaas, kaas en thee met 100 KG suiker). Daarna proyecto K, een soort project om je zwaktes en sterktes te leren benoemen? Vervolgens een party van 19-21, wat een tijden. In het begin was het een beetje awkward en raar, maar vervolgens heb ik wat mensen leren kennen en daarmee gedanst, dit was wel erg gezellig. Daarna met 3 meiden richting huis gelopen en nog lekker serie gekeken en naar bed.

WEEKEND 2:

Zaterdag heb ik vrijwel niks gedaan joe. Zondag ben ik echter met 5 internationals naar Monserrate geweest, dit is een plaatsje in de bergen. We (Bianca, Danielle en ik) zijn met de kabelbaan omhoog gegaan en de andere 3 met het treintje (vraag me niet waarom). We moesten erg lang wachten en soms in een mega regenbui, maar eenmaal boven was het uitzicht wel erg mooi, je kan uitkijken over heel Bogotá. Helaas was het erg bewolkt, maar dat drukte de pret niet. Hier hebben we rondgelopen en allemaal foto's gemaakt. En oké jullie kennen me, ik ben erg met foto's maken, vooral van de omgeving dan. Maar de Mexicanen wilden honderden foto's van zichzelf. Dus ik heb gekletst en gelachen met de meisjes van Bolivia. Na de zoveelste fotoshoot zijn we met het treintje naar beneden gegaan en zijn Raquel, Yasmin en ik nog even wat gaan eten met z'n drieën en de Mexicanen zijn naar huis gegaan. Dit was wel gezellig! Yasmin kan niet echt Engels maar Raquel kon de vertaler zijn ;). Daarna lekker naar huis en optijd slapen want ik had vandaag les om 7:30, wie bedenkt dat?
Meer over de les hoor je volgende week ;).

Al met al is het begin niet denderend en voel ik me niet zo chill als in Spanje, maar ik hoop dat dat nog komt, zeker als Carolien komt volgende week dinsdag! Daar kijk ik erg naar uit!

Verder, alvast weer bedankt voor het lezen van mijn leven, jullie zijn wederom niet verplicht om het te lezen. Ik hoop dat ik elke week kan/ga schrijven, maar ik denk dat het wel goed komt als je m'n rooster ziet ;).

Dikke kus, Bry! Ik kan nu al niet wachten om jullie allemaal weer te zien <3

1. Ilse:
    Trots op jou! ❤️
  2. Emaney:
    22 juli 2019
    Mis je, kop op, love you en trots op je❤️
  3. Anne-Marie:
    22 juli 2019
    Hou vol Brietje!! Alle begin is moeilijk! Geef het tijd! Het komt echt goed en dan wordt het een ervaring die niemand je meer afpakt en waar je met heel veel trots op kunt terug kijken! Dikke kus 😘❤️
  4. Miriam:
    28 juli 2019
    Hoi hoi knap om in je eentje op jou leeftijd te reizen. Gun je de tijd. Ik ben 4 jaar geleden alleen naar India geweest. Was de eerste dagen bagger. Daarna erg leuk gehad. Wat kost 'n telefoon kaart? Hoeveel geheugen heb je dan. Wens je heel veel sterkte.